Urządzenia cyfrowe stały się częścią niemal każdej części codziennego życia dla większości ludzi. Aż 95% Amerykanów spędza 2 lub więcej godzin dziennie, używają urządzeń cyfrowych
cyfrowe nadwyrężenie wzroku

Urządzenia cyfrowe stały się częścią niemal każdej części codziennego życia dla większości ludzi. Aż 95% Amerykanów spędza 2 lub więcej godzin dziennie, używają urządzeń cyfrowych, a ponad 30%, czyli prawie jedna trzecia dorosłych Amerykanów spędza 9 lub więcej godzin, korzystając z nich. Częste i długotrwałe wpatrywanie się w ekran doprowadziło do rosnącego problemu zdrowotnego, czyli tzw. cyfrowego nadwyrężenia wzroku. Osoba korzystająca z urządzeń cyfrowych (komputera, tabletu, smartfona, e-czytnika czy telewizora) po 2 godzinach może odczuwać dyskomfort podczas widzenia. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się więcej na temat tego współczesnego problemu zdrowotnego.

Jakie są najczęstsze objawy ?

Istnieją różne dolegliwości związane z cyfrowym zmęczeniem oczu. Bóle głowy, niewyraźne widzenie, suchość oczu czy ból szyi i ramion mogą być związane z tym problemem.

Dlaczego urządzenia cyfrowe powodują zmęczenie oczu?

Istnieje wielu „winowajców” cyfrowego zmęczenia oczu. Przeciętnie mrugamy około 18 razy na minutę, jednak kiedy wpatrujemy się w ekran przez dłuższy czas, mrugamy znacznie mniej. Powoduje to suchość, swędzenie lub pieczenie oczu. Nieprawidłowa postawa w pracy przy komputerze i brak zachowania ergonomii własnej przestrzeni roboczej przyczyniają się do natężenia czynników powodujące cyfrowe nadwyrężenie oczu.

Kto jest najbardziej zagrożony?

Jeśli pracujesz przy komputerze, znajdujesz się wśród osób najmocniej narażonych na cyfrowe zmęczenie oczu. Badania przeprowadzone w 2014 roku wykazały, że pracownicy biurowi, którzy pracują na komputerze, mają podobne objawy do osób, które cierpią na zespół suchego oka. Wiek również jest wyznacznikiem tego, czy jesteśmy bardziej narażeni na cyfrowe zmęczenie oczu. W przeciwieństwie do większości problemów z oczami i widzeniem, na cyfrowe zmęczenie oczu najczęściej cierpią osoby młode. Zdecydowana większość, prawie 70 proc. osób urodzonych w latach 1980-94 zgłasza objawy cyfrowego zmęczenie oczu. To więcej niż w przypadku osób urodzonych w czasie wyżu demograficznego (57 proc.) i osób z tzw. generacji X (63 proc.).

Co można zrobić, aby zapobiec cyfrowemu zmęczeniu oczu?

Najprostszym sposobem, aby uniknąć cyfrowego zmęczenia oczu, jest zrobienie sobie chwili przerwy od urządzeń cyfrowych. Mamy wprawdzie zwyczaj wszędzie je ze sobą zabierać i korzystać wtedy, gdy są potrzebne. Czasowe powstrzymanie się od używania urządzeń cyfrowych pomoże jednak nie tylko oczom, lecz także w walce z ewentualnym uzależnieniem od tych urządzeń. Kiedy jednak użycie cyfrowych urządzeń jest konieczne, można zastosować się do pewnych rad, które pomogą zminimalizować ryzyko wystąpienia cyfrowego nadwyrężenia oczu. Oto kilka z nich:

  • Co 20 minut zrób sobie 20 sekund przerwy od patrzenia na monitor lub wyświetlacz. Spójrz na coś znajdującego się ok. 6 metrów od Ciebie. Co godzinę zrób sobie 5 minut przerwy od pracy przy komputerze.  
  • Mrugaj częściej – to może być trudne do zrobienia, gdy koncentrujemy się na pracy, ale jeśli przypomnimy sobie o konieczności częstszego mrugania, mrugajmy. Dzięki temu obniżymy ryzyko wystąpienia tzw. zespołu suchego oka.  
  • Zadbaj o ergonomię swojego stanowiska pracy - wymaga to ustawienia monitora w odległości ok. 50-60 cm od oczu, dostosowania wysokości ekranu nieco poniżej poziomu oczu, regulacji światła otaczającego stanowisko pracy i regulacji jasności urządzenia.
     

Urządzenia cyfrowe pod wieloma względami są pozytywną częścią naszego życia: łączą nas z przyjaciółmi, umożliwiają uchwycenie chwili i szybkie podzielenie się ważnymi momentami z naszego życia, pozwalają być blisko tych, którzy na co dzień są daleko. Ich częste i długotrwałe używanie wiąże się jednak z pewnym ryzykiem dla naszych oczu i ogólnego stanu zdrowia. Wprowadzając niewielkie korekty naszych nawyków i w naszym miejscu pracy, możemy zapewnić naszym oczom zdrowie i dobre widzenie.

Więcej postów na blogu