Wielu pacjentów patrzy na relację ze specjalistą „przez wąską soczewkę". Umawiają się oni na wizytę, kiedy potrzebują kolejnej recepty lub kiedy odczuwają dyskomfort, ale nie zwracają się do niego w innych sprawach.
Pacjenci mogą nie zdawać sobie sprawy z korzyści płynących z większego zaangażowania w kwestie związane ze zdrowiem oczu, albo nawet nie wiedzieć, jak mogą to zrobić.
To właśnie tu leżą ogromne możliwości dla specjalistów z dziedziny zdrowia oczu. Każdy nowy rozdział życia wiąże się z innymi kwestiami związanymi ze wzrokiem, mającymi istotne znaczenie dla pacjenta - a także daje specjaliście nowe możliwości udzielenia pomocy. Im bardziej efektywnie specjalista poprowadzi pacjenta w tych kluczowych okresach, tym bardziej cenne staną się jego usługi i tym bardziej wzrośnie lojalność pacjenta. Zdobycie lojalności pacjenta może przynieść korzyści zarówno samemu pacjentowi, jak i Twojej firmie, ale zależy to od opracowania planu efektywnej komunikacji uwzględniającego cykl życia oraz potrzeby pacjenta.
Pamiętaj o tych punktach zwrotnych
Najlepszy plan komunikacji zaczyna się od właściwego zrozumienia różnych etapów i punktów zwrotnych w życiu pacjenta. Na przykład studenci lub osoby, które spędzają dużo czasu przed ekranem komputera w pracy mogą mieć objawy wskazujące na cyfrowe zmęczenie wzroku. Pacjenci powyżej 40. roku życia mogą mieć trudności związane z prezbiopią. Pacjenci powyżej 60. roku życia narażeni są na większe ryzyko zaćmy.
Sporządź plan uwzględniający różne etapy w cyklu życia pacjenta i zaoferuj mu odpowiednie porady, usługi, zabiegi i produkty, np. soczewki kontaktowe, które łagodzą objawy cyfrowego zmęczenia wzroku. Zoptymalizuj tę listę, kładąc nacisk na specjalizację, usługi i mocne strony Twojej praktyki. Będzie to dla Ciebie strategia polegająca na ustaleniu, kiedy należy poruszyć określone tematy z pacjentem i jakim celom ma to służyć. Zaczynając od tego, możesz następnie zastanowić się, jak rozpocząć dialog z pacjentem i jakie materiały marketingowe byłyby dla niego odpowiednie na danym etapie.
Personalizacja i optymalizacja
Najbardziej efektywny sposób wdrażania długoterminowego planu komunikacji z pacjentem będzie zależał od wytyczonych celów, preferencji pacjenta i zasobów praktyki. Czy istnieje możliwość kontaktowania się z pacjentem co miesiąc, czy też Twój personel i budżet może pozwolić Ci jedynie kontaktować się z nim co kwartał? Czy masz pacjentów, którzy chcą, aby kontaktować się z nimi tylko wtedy, gdy zbliża się termin ich wizyty? Jakiego typu komunikacja generuje więcej wizyt? Czy masz pacjentów noszących okulary, którzy pytali o soczewki kontaktowe, ale którzy zwlekają z ich wypróbowaniem?
Korzystając z systemu zarządzania relacjami z pacjentem, takiego jak WebSystem3, gabinety mogą efektywniej śledzić dane pacjenta w celu odpowiedniego dopasowania treści i częstości komunikacji, optymalizując zwrot z inwestycji. Bez względu na to, na którym etapie znajduje się pacjent, możesz przyjąć pozycję osoby, do której zawsze zwraca się on po poradę związaną z potrzebami w zakresie zdrowia oczu.