Co jeść, aby mieć dobry wzrok? Wielu z nas stara się właściwie odżywiać, aby stracić na wadze lub poprawić figurę - jednak nasz wzrok jest równie ważny. Kto co dzień marchew konsumuje, ten optometrystę rzadko widuje?

Oddzielmy fakty od fikcji i przejdźmy od razu do witamin niezbędnych dla oczu.

Marchew i składniki odżywcze dla oczu

Na pewno słyszałeś, że jedzenie marchwi pomaga poprawić wzrok. No tak, ale to przecież mit, który wykorzystują rodzice, aby zachęcić dziecko do jedzenia jarzyn? Nie całkiem. Jak się okazuje, mama i tata mieli rację... prawie.

Witamina A i wzrok to potencjalni sojusznicy. Marchew zawiera duże ilości beta karotenu i witaminy A, które mogą przyczyniać się do zachowania zdrowia oczu stanowiąc doskonałe źródło witamin niezbędnych w profilaktyce zwyrodnienia plamki żółtej i zaćmy.

Marchew to bogate źródło witaminy A i rodopsyny. Rodopsyna to purpurowy barwnik pomagający nam widzieć w słabym oświetleniu. Niedobór rodopsyny powodowałby, że nie moglibyśmy widzieć dobrze w nocy, nawet przy bezchmurnym niebie w świetle księżyca w pełni.

A więc samo nasuwa się pytanie: Czy jedzenie marchwi rano, w południe i w nocy może dać mi nadludzką zdolność widzenia jak sowa w najciemniejszą noc? Hmm, nie. Choć marchew to źródło wielu witamin niezbędnych dla oczu, nie zmieni Cię ona w superbohatera. (Choć może za to zmienić kolor Twojej skóry na pomarańczowy, jeśli będziesz jej jadł za wiele!)

Jako ciekawostkę może posłużyć anegdota o marchwi i wzroku sięgająca II wojny światowej. Brakowało wtedy większości żywności, lecz nie marchwi. Siły lotnicze Wielkiej Brytanii (RAF) powiązały spożywanie marchwi ze zwiększoną zdolnością dostrzegania wroga w ciemności. Plotkę tę upowszechniono, aby zachęcić więcej ludzi do jedzenia marchwi. Dziś ta plotka żyje nadal i jak się zdążyliśmy przekonać, jest w niej pewna prawda, jak i przesada.

Skoro już teraz wiesz więcej na temat marchwi i oczu, możesz się zastanawiać jakie inne witaminy służą Twojemu wzrokowi.

Inne witaminy ważne dla dobrego wzroku

Możliwe, że tak jak większość osób zastanawiasz się: „Czy witaminy na wzrok są skuteczne”? Prosta odpowiedź, podobnie jak przekonaliśmy się w przypadku witaminy A w marchwi, brzmi - tak... ale w pewnym stopniu. Istnieją witaminy, które można przyjmować w przypadku pogarszającego się wzroku, lecz nie spodziewaj się cudów.

Bez względu na to w jakim jesteś wieku ważne jest, aby dostarczyć organizmowi dostateczną ilość witamin, zwłaszcza witamin występujących naturalnie w pożywieniu. Witaminy mają różne działanie. Korzystne działanie witamin jest bezsporne. Dla ułatwienia zdecydowaliśmy się zamieścić listę innych korzystnych dla oczu witamin i pokarmów, w których znajdują się one w dużej ilości.

Witamina C dla oczu

Witamina C to generator zdrowia. Można ją znaleźć w takich owocach jak pomarańcze, kiwi i truskawki oraz w warzywach, np. w brokułach, kapuście sitowatej i papryce. Oprócz tego, że spełnia ona funkcję przeciwutleniacza, witamina C może również zapobiegać postępowi zaćmy i zwyrodnieniu plamki żółtej.

Witamina E dla zdrowia oczu

Zależnie od tego, którą publikację naukową czytasz, witamina E opisywana jest jako znakomity przeciwutleniacz, a także jako środek zapobiegający rozwojowi zaćmy i zwyrodnieniu plamki żółtej. Witamina E znajduje się w wielu rodzajach orzechów, takich jak migdały, orzechy ziemne, orzeszki piniowe oraz w suszonych morelach i nasionach słonecznika.

Luteina dla oczu starzejących się

Luteina to składnik odżywczy znajdujący się w jarmużu, szpinaku i liściach rzepy. Znajduje się ona również w siatkówce naszego oka, a więc stanowi ważny element zdrowego wzroku. Spożywanie karotenoidów, takich jak luteina i zeaksantyna (tak, to trudna do przełknięcia nazwa!) zaopatruje Cię w skuteczne przeciwutleniacze, które pomagają zapobiegać problemom związanym z wiekiem, takim jak zaćma i zwyrodnienie plamki żółtej.

Jak mogliśmy się przekonać, odpowiednie witaminy mogą Cię skutecznie chronić przed problemami ze wzrokiem, które często pojawiają się później w życiu. Bez względu na to ile masz lat, staraj się być proaktywny, jeśli chodzi o zdrowie. Używając powiedzenia wielu ekspertów: „Jedz kolorowo!” Świeże warzywa i owoce w naturalny sposób dostarczają nam wiele witamin niezbędnych do utrzymania dobrego wzroku - przyrządzaj z nich też smaczne przystawki i przybrania!

Niczego w tym artykule nie należy interpretować jako porady lekarskiej, nie ma on także na celu zastąpienia zaleceń lekarskich. W przypadku szczegółowych pytań, prosimy o kontakt ze specjalistą.

Kategorie: Zdrowie oczu
Więcej artykułów

Przeglądaj produkty