Dzięki postępowi technologii powstają nowe, niewiarygodne rozwiązania... jak również nowe trudności. Współczesna komputeryzacja i Internet umożliwiają nam przetwarzanie większej ilości informacji za pomocą większej liczby narzędzi niż było to kiedykolwiek możliwe.

Ta produktywność często oznacza, że spędzamy dużo czasu wpatrując się w ekran - komputera w pracy, laptopa w domu oraz smartfona. Jednak to ciągłe wpatrywanie się w ekran nie jest dla nas dobre.

„Oko komputerowe”

Grupę problemów ze wzrokiem i oczami będących następstwem spędzania zbyt długiego czasu przed ekranem komputera określa się mianem zespołu widzenia komputerowego (CVS). Patrzenie na ekran komputera różni się od czytania wydruku i często zmusza nasze oczy do większego wysiłku.

Odblask, odbicia przedmiotów w ekranie, niski kontrast i niska rozdzielczość utrudniają czytanie tekstu. Komunikacja za pomocą „stron” cyfrowych na monitorze znajdującego się na biurku komputera przebiega inaczej niż kiedy czytamy i piszemy na papierze.  Cały ten dodatkowy bagaż może spowodować nasilenie się problemów z oczami.

Problemy z oczami związane z widzeniem komputerowym

Do problemów ze wzrokiem i oczami, które spowodowane są użytkowaniem komputera lub które nasilają się w tego następstwie należą:

  • Zamazane widzenie
  • Suche i podrażnione oczy
  • Przeciążenie oczu
  • Bóle głowy

Jeśli wspomnisz specjaliście o tych objawach, możesz oczekiwać, że przeprowadzi on kompleksowe badanie oceniające ostrość widzenia, zdolność akomodacji, ustawienie oraz ruch gałek ocznych.

Leczenie widzenia komputerowego

Różnorodne problemy oczu i wzroku składające się na zespół widzenia komputerowego leczy się łagodząc wzrastające napięcie będące skutkiem długiego użytkowania komputera. Leczenie i profilaktyka pomagają chronić i poprawić wzrok.

Zespół widzenia komputerowego - jak mu zapobiegać i jak leczyć:

  • Znajdź swój optymalny punkt - oczy w sposób naturalny kierują się na zewnątrz i ku dołowi. Wykorzystaj go ustawiając monitor komputera w takiej pozycji, aby środek ekranu znajdował się około 10 centymetrów poniżej poziomu wzroku i w odległości około 50-70 cm od oczu.
  • Wyreguluj oświetlenie - zapewnij sobie wystarczające oświetlenie, lecz ustaw ekran komputera i źródła światła w taki sposób, aby uniknąć odblasku.
  • Korzystaj z ekranów przeciwodblaskowych - filtr przeciwodblaskowy zakładany na ekran pomaga zredukować odblask w sytuacjach, w których nie masz wpływu na otaczające Cię źródła światła.
  • Rób sobie przerwy i często mrugaj - aby zapobiec przeciążeniu oczu pozwól im co dwie godziny  odpocząć przez 15 minut, a co 20 minut popatrz wokół pokoju, skupiając wzrok na przedmiotach w dali. Mruganie pozwala zapewnić nawilżenie oczu i zmniejsza ryzyko wystąpienia suchości oczu.

Pamiętaj, Twoje oczy ciężko dla Ciebie pracują, a więc pozwól sobie na odpoczynek pamiętając o potrzebie zachowania prawidłowo funkcjonujących i zdrowych oczu. W razie jakichkolwiek wątpliwości, porozmawiaj ze specjalistą.

Niczego w tym artykule nie należy interpretować jako porady lekarskiej, nie ma on także na celu zastąpienia zaleceń lekarskich. W przypadku szczegółowych pytań, prosimy o kontakt ze specjalistą.

Kategorie: Zdrowie oczu
Więcej artykułów

Przeglądaj produkty